DONGEN OPTIMAAL

DONGEN OPTIMAAL

DONGEN OPTIMAAL

Er gebeurt nog al wat in ons dorp Dongen.Vanaf het begin van ons bestaan hebben we een pagina met nieuws uit en van een bepaald jaar.Zie daarvoor onze hoofdpagina.Ook in deze bijlage hebben we nieuws dat het bewaren meer dan waard is.

DongenOptimaal is er om niets te vergeten wat voor ons dorp belangrijk is en was.

Terug naar de krant :

www.dongenhomespot.nl

Zelfstandig leren reizen voor jongeren in het leerlingenvervoer

VRAAG EN AANBODGeplaatst door internetkrant di, juli 16, 2019 13:00:37

Zelfstandig leren reizen voor jongeren in het leerlingenvervoer

De gemeente Dongen en Forseti beginnen in samenwerking met vervoersbedrijf Arriva in het schooljaar 2019-2020 met een nieuw project ‘Zelfstandig leren reizen voor jongeren in het leerlingenvervoer’. Dit schrijft de gemeente Dongen op haar website. Arriva biedt de zogenaamde 'Voor Elkaar Pas', dat is een kant-en-klare OV-chipkaart waarmee onbeperkt in de Provincie Noord-Brabant met de bus gereisd kan worden. Voor de begeleiders zijn er gratis begeleiderpassen. Dit proef project is klein opgezet en deelname is op vrijwillige basis. Ook is het mogelijk om tijdens een gewenningsperiode zowel met de taxi(bus) als met de Voor Elkaar Pas te reizen. Mocht het uiteindelijk toch niet lukken om met het Openbaar Vervoer te reizen, dan blijft het recht op taxivervoer bestaan. Veel jongeren die anders met de taxi(bus) naar school gaan, krijgen hiermee de kans om zelfstandig met het openbaar vervoer te (leren) reizen.De gemeente Dongen biedt de kinderen de kans om te leren reizen onder begeleiding van een ouder, familielid of een ander vertrouwd persoon;e en busabonnement voor het kind een busabonnement voor een begeleider (op een anonieme ov-kaart) en Ariva helpt met een folder met een volledige route van huis naar school. Hierin staat welke bus de leerling moet nemen en waar de leerling moet uitstappen ; de begeleider van het kind gratis reizen aan en dersteuning door Arriva als een leerling dat nodig heeft. Tevens worden de chauffeurs van Arriva op de hoogte gesteld dat een leerling deelneemt aan het project.




Voordelen

Voor jongeren betekent het zelfstandig reizen per trein of bus meer vrijheid. Zo kunnen zij eerder of juist later van school vertrekken en zijn ze niet meer afhankelijk van de vaste tijd van de taxi(bus). Het is nu mogelijk na schooltijd af te spreken met een klasgenoot of met de klas mee te gaan naar een gezamenlijk bezoek aan de bibliotheek. Ook is het soms druk in de taxi(bus) waarin kinderen zitten van alle leeftijden. Mogelijk is het even wennen aan het zelfstandig reizen. Arriva geeft de geruststelling dat kinderen bij het tonen van de 'Voor elkaar pas' aan een medewerker van Arriva, altijd geholpen zullen worden. De pilot past in het gemeentelijk beleid, namelijk de zelfstandigheid van inwoners bevorderen. Het is geen bezuiniging, maar juist een investering in de toekomst van jongeren. Er zijn leerlingen die na het basisonderwijs niet meer in aanmerking komen voor een voorziening leerlingenvervoer. Deze pas geeft de leerlingen de kans om tijdig voorbereid te zijn de overstap te maken. Reizen met het ov is dan iets waar ze al vertrouwd mee zijn.

Komt uw kind voor het schooljaar 2019-2020 in aanmerking voor leerlingenvervoer? Dan is de informatiebijeenkomst over de Voor-Elkaar-Pas zeker wat voor u en uw kind.

De gemeente Dongen en Forseti organiseren in samenwerking met Arriva aan het begin van het nieuwe schooljaar een informatiebijeenkomst over de Voor-Elkaar-Pas. Deze pas geeft uw kind de mogelijkheid om te leren met het openbaar vervoer te reizen. Tijdens de informatiebijeenkomst vertellen wij u en uw kind graag hoe het werkt.

Belangstelling?

Noteer 11 september alvast in uw agenda! De bijeenkomst start om 15.30 uur en eindigt om 17.00 uur. Voor vragen kunt u contact opnemen met het team Leerlingenvervoer via telefoonnummer 073 – 523 10 69 of via dongen.llv@forseti.nl.



  • Reacties(0)//optimaal.dongenhomespot.nl/#post5198

Ambulancedienst en ETZ gaan intensiever samenwerken

VRAAG EN AANBODGeplaatst door internetkrant do, juli 11, 2019 17:46:11

Ambulancedienst en ETZ gaan intensiever samenwerken

De Regionale Ambulancevoorziening (RAV) Brabant-Midden-West-Noord en het ETZ (Elisabeth-TweeSteden Ziekenhuis) in Tilburg bundelen de krachten op het gebied van opleiden en behouden van medewerkers. Beide organisaties hebben daartoe op donderdag 11 juli een intentieverklaring getekend, met als belangrijkste doel ziekenhuisverpleegkundigen die werkzaam zijn op de spoedeisende hulp, intensive care en hartbewaking een aantrekkelijk toekomstperspectief te bieden.

Anders dan veel mensen denken, zijn de ambulancedienst en het ziekenhuis aparte organisaties. Ze werken weliswaar intensief samen als het om vervoer van patiënten gaat, maar op gebied van personeelsbeheer is er nog een wereld te winnen. Zo was het tot voor kort niet ongebruikelijk dat aan elkaars medewerkers werd getrokken. Met als resultaat verpleegkundigen die voor de keuze stonden: werken in het ziekenhuis òf werken op de ambulance.

Variatie in het werk

De ambulancedienst en het ziekenhuis halen nu de schotten tussen beide organisaties weg, waardoor zo’n keuze in de toekomst niet meer nodig is. Want verpleegkundigen krijgen de mogelijkheid om afwisselend in het ziekenhuis en op de ambulance te werken. Dit biedt meer variatie in het werk. Bovendien zorgt de kruisbestuiving voor een betere uitwisseling van ervaringen en ideeën, waardoor de zorg in de keten een positieve impuls krijgt. Een drempel om dit alles te realiseren is er nauwelijks: de werkzaamheden bij de RAV en het ETZ liggen in elkaars verlengde en vereisen voor een deel dezelfde opleidingen en vaardigheden.

Krachten bundelen

Het intensiveren van de samenwerking is mede het gevolg van het tekort aan gespecialiseerd verpleegkundigen in de spoedzorg. “Door de schaarste is het niet zinvol om samen in een lege vijver te vissen”, vindt Bart Berden, bestuursvoorzitter van het ziekenhuis. “We kunnen daarom beter in onze regio de krachten bundelen en samen de verantwoordelijkheid nemen voor het behouden van uitmuntende spoedzorg in Midden-Brabant. Het ETZ is daartoe ook verplicht als hét traumacentrum voor de provincie.” RAV-directeur Ger Jacobs onderschrijft de gezamenlijke regionale taak. “We werken daarom al geruime tijd strategisch samen. Desondanks is nog veel meer mogelijk. Het tekenen van de intentieverklaring biedt ons nu ook die ruimte.”

Banenmarkten

De samenwerking beperkt zich niet tot de huidige medewerkers. Zo gaan de RAV en ETZ gezamenlijk invulling geven aan promotieactiviteiten op scholen en worden banenmarkten georganiseerd om de spoedzorg bij jongeren onder de aandacht te brengen. Verder worden gecombineerde stageplekken en werkervaringsplaatsen gecreëerd waarmee studenten en andere belangstellenden aan beide organisaties kunnen snuffelen. Tot slot maakt de overeenkomst het mogelijk dat medewerkers heel gemakkelijk over en weer gedetacheerd kunnen worden.




Ger Jacobs (l.) en Bart Berden tekenen de intentieverklaring. Op de achtergrond kijken (v.l.n.r.) Walter Heijne (hoofd SEH, ETZ), Yvonne Neyman (staffunctionaris, RAV) en Corina Eijgelsheim (manager P&O a.i., ETZ) toe.

FOTO: ETZ Fotografie & Film/Ellen den Ouden







  • Reacties(0)//optimaal.dongenhomespot.nl/#post5197

SamenWerken door ontmoeten en kennismaken in de regio

VRAAG EN AANBODGeplaatst door internetkrant ma, juni 10, 2019 13:56:49

SamenWerken door ontmoeten en kennismaken in de regio

De succesvolle bustour waarmee inwoners, die nu een uitkering ontvangen, op zoek gaan naar werk, keert terug. Onder de vlag van het Werkgeversservicepunt (WSP) Werkhart slaat de regio voor de vierde keer de handen ineen op het gebied van lokale en regionale werkgeversbenadering. Dit gebeurt op 17, 18 en 20 juni 2019 onder de noemer: 'SamenWerken, door ontmoeten en kennismaken in de regio'.

Op maandag 17, dinsdag 18 en donderdag 20 juni 2019 rijdt de bus door de regio om verschillende werkgevers te bezoeken. Het doel is om de mensen op een ludieke manier kennis te laten maken met de lokale en regionale arbeidsmarkt en breder te laten kijken náár de huidige arbeidsmarkt. Dus niet vanachter de computer, maar actief en persoonlijk, door op bezoek te gaan bij de verschillende bedrijven zelf. Op deze manier worden meteen de werkgevers in de gelegenheid gesteld hun eigen bedrijf te presenteren én op een laagdrempelige manier kennis te maken met de werkzoekenden uit de regio. Iedere deelnemende werkgever ontvangt vanuit WSP Werkhart een map met daarin alle CV's van de deelnemende kandidaten. Zo kan er na de bedrijfsbezoeken en de tour snel geschakeld worden tussen werkgever en werkzoekende.


Samenwerking

WSP Werkhart is een samenwerking tussen UWV, SW-bedrijven, Baanbrekers en gemeenten (Dongen, Gilze en Rijen, Alphen-Chaam, Baarle-Nassau, Goirle, Tilburg, Hilvarenbeek, Oisterwijk) in de arbeidsmarktregio Midden-Brabant. De samenwerking specifiek voor de bustour is gezocht om de kandidaten te laten zien dat er ook geschikt werk of een zogenoemde werkervaringsplaats te vinden is buiten de eigen gemeente grenzen. Een kandidaat uit Dongen kan ook aan de slag in Goirle en een kandidaat uit Gilze en Rijen vindt wellicht dé plek om aan de slag te gaan in bijvoorbeeld Tilburg.

Specifieke doelgroep

Alle deelnemende gemeenten hebben werkzoekenden uit hun eigen kandidatenbestand benaderd om deel te nemen aan de bustour. Dit jaar is gekozen voor personen in de leeftijdscategorie 45+. Per dag gaan er zo'n 30 kandidaten mee on tour. Hopelijk, net als de afgelopen jaren, met mooie werkervaringsplaatsen of arbeidscontracten voor een aantal kandidaten als resultaat!


Nieuw dit jaar

De dagen van de bustour zijn dit jaar weer verdeeld over verschillende branches. Nieuw is echter dat we niet alleen bedrijven bezoeken, maar dat er ter plekke ook workshops worden gegeven waardoor er echt in praktische zin kennis wordt gemaakt met het bedrijf en de werkzaamheden.

Programma onder voorbehoud

De deelnemers aan de bustour kunnen iedere dag bij het gemeentehuis in hun eigen gemeente in de bus stappen. Aan het einde van de dag, na de bedrijfsbezoeken, wordt men daar ook weer afgezet. De locaties waar de bus deelnemers ophaalt en terugbrengt zijn:

Gemeente Dongen Hoge Ham 62, Dongen

Gemeente Goirle Oranjeplein 1, Goirle

Gemeente Gilze-Rijen Raadhuisplein 1, Rijen

Gemeente Tilburg en UWV Burg. Brokxlaan 1680, Tilburg

Gemeente Hilvarenbeek Vrijthof 10, Hilvarenbeek

Baanbrekers Zanddonkweg 14, Waalwijk

Maandag 17 juni

09.00 uur Opening, ochtendprogramma en lunch:

ROC, Stappegoorweg 183, Tilburg

13.30 uur Art Tooling, Hermesstraat 8, Tilburg

15.00 uur Agristo, Heieinde 1, Tilburg

Dinsdag 18 juni

09.00 uur The Knowledge, Kranenberg 11, Tilburg

11.15 uur NSK Europe, Brakman 54, Tilburg

12.30 uur Bezoek & lunch: Dongensgenieten, Dokter Bloemenlaan 9-21, Tilburg

14.00 uur Schenker, Asteriastraat 31 Tilburg


Donderdag 20 juni

09.00 uur Teleperformance, Spoorlaan 394, Tilburg

11.15 uur Bezoek & lunch: Van der Valk, Dr. Bloemenlaan 8, Tilburg

14.30 uur Son en Koot, Dongenseweg 3A, Kaatsheuvel





  • Reacties(0)//optimaal.dongenhomespot.nl/#post5178

Bijzondere vacature bij Volckaert: medewerker zorg met contacthond

VRAAG EN AANBODGeplaatst door internetkrant di, maart 26, 2019 20:13:49

Bijzondere vacature bij Volckaert: medewerker zorg met contacthond

Dongen, 26 maart 2019. Alhoewel deze krant nooit advertenties plaatst, maken we daar vandaag een uitzondering op .Weliswaar zonder winstoogmerk! Zorgorganisatie Volckaert heeft begin deze week een wel heel speciale vacature gepubliceerd. Als zorgmedewerker kun je bij Volckaert een bijzonder duo gaan vormen: namelijk met een contacthond. Binnenkort start Volckaert met het inzetten van de contacthond op afdeling Rozenhof op locatie Dongepark in Dongen, een afdeling voor cliënten met dementie. De contacthond is een verrijking voor het contact met de cliënten en ondersteunt bij het stabiliseren van het ziektebeeld.




De vacature is een unieke kans voor hondenliefhebbers met passie voor de zorg. Het samenwerken met de contacthond biedt een nieuwe dimensie in de werkzaamheden van de zorgprofessional. De contacthond gaat namelijk vanaf pup bij de zorgmedewerker wonen en gaat ook mee naar het werk. Zowel de medewerker als de hond worden volledig opgeleid, getraind en begeleid door Stichting Blijf, een stichting die zich richt op verantwoorde inzet van contacthonden door zorgprofessionals in de ouderenzorg voor mensen met dementie. Daarnaast worden de kosten voor het hele leven van de hond gedekt.



Is de video niet zichtbaar op je mobiel zet die dan even op de 'desktopmodus'of volg de URL


De contacthond zorgt voor een nog betere aansluiting op de wensen en behoeften van de cliënt. Door zijn zintuigelijk vermogen wordt het gedrag van cliënten met dementie gespiegeld. Hij kan zonder oordeel waarnemen wat mensen niet kunnen waarnemen of nog niet hebben waargenomen. De zorgmedewerker die samenwerkt met de contacthond biedt een andere kijk op dagelijkse situaties doordat hij/zij observeert en ervaringen van cliënten met de hond kan vertalen.

Na publicatie kreeg de vacature al direct veel aandacht op de Facebookpagina van Volckaert. Op de pagina werd ook een video gedeeld waarop te zien is hoe enthousiast cliënten van afdeling Rozenhof op de contacthond reageren. Activiteitenbegeleiders, verzorgenden en verpleegkundigen hebben nog tot en met 14 april om op de bijzondere vacature te reageren via www.volckaert.nl/vacatures



Contacthond Volckaert - afdeling Rozenhof maart 2019



  • Reacties(0)//optimaal.dongenhomespot.nl/#post5134

AutoMaatje nu ook in Dongen van start

VRAAG EN AANBODGeplaatst door internetkrant vr, februari 01, 2019 11:33:41

Al meer dan 30 vrijwilligers en tientallen deelnemers

AutoMaatje nu ook in Dongen van start


Zie je de video niet op je mobiel, schakel dan even over op de desktopversie of klik of tik op de URL




Dongen, 1 februari 2019.Vervoer, vooral binnen het dorp is voor velen een probleem. Als je wat ouder bent geworden en zelf niet meer kan autorijden of het wordt anderszins moeilijker om bijvoorbeeld zelfstandig naar de dokter, apotheek of bouwvereniging te gaan, is het fijn dat je met iemand kan of mag meerijden. Een dankjewel vind je gewoon te weinig en te gemakkelijk misschien; je hebt er graag wat voor over en bovendien wil je je kinderen of familieleden niet altijd 'lastig vallen'. Vanaf nu februari wordt die mogelijk ook in Dongen gegeven: 'Automaatje'. Stichting Welzijn Ouderen Dongen, de ANWB en de gemeente Dongen starten dan met de in veel gemeenten al aanwezige nieuwe vervoersservice voor én door eigen inwoners . ANWB AutoMaatje gaat met vrijwilligers minder mobiele plaatsgenoten tegen een geringe onkostenvergoeding vervoeren. De nu al ruim 30 vrijwilligers zullen het ritje naar de huisarts, tandarts, winkel, fysiotherapeut, apotheek of gemeentehuis gaan verzorgen. Als er gewacht moet worden nemen de deelnemers gewoon mee in de wacht kamer van de specialist Maar ook voor een afspraak bij de kapper of pedicure of voor een ritje naar een vriend(in) kan AutoMaatje worden ingeschakeld. De coördinatie wordt verzorgd door vrijwilligers en een coördinator van SWOD.

Vandaag werd in Dongen de startrit gereden door wethouder Rolf Vullings, die mevrouw Zoontjens thuis ging afhalen om als AutoMaatje - deelnemer én vandaag ook vrijwilliger,de tocht naar de Volckaert af te leggen. Daar stond in de gezellige ruimte 'de geborgenheid' de koffie met gebak al klaar en werd de vele gasten door middel van toespraken uitleg geven over de werking van dit ANWB-initiatief , dat in Dongen gaat werken onder de coördinatie van SWOD.



De ANWB, SWOD en de gemeente Dongen bundelen hun krachten op deze manier. Sprekers waren onder andere voorzitter van de SWOD Henk Snijders en wethouder Rolf Vullings. Wie vervoer nodig heeft, kan twee dagen van tevoren per mail of telefonisch contact opnemen met de coördinator van de lokale AutoMaatje bij SWOD, mevrouw Dingemans. Die zoekt een vrijwilliger uit de groep chauffeurs die de aanvrager op het door hem of haar gewenste tijdstip kan rijden. De coördinator belt terug als er een chauffeur beschikbaar is en schat de vergoeding in aan de hand van het verwachte aantal kilometers dat de vrijwilliger gaat rijden. 'Klanten' ( in het jargon van AutoMaatje : deelnemers) betalen 30 cent per kilometer aan de chauffeur na het weer thuisbrengen.



Eventuele parkeerkosten komen voor rekening van de aanvrager. Op het afgesproken moment staat de vrijwilliger voor de deur. Bij een kort uitstapje zal deze vaak bij de aanvrager blijven. Als er veel tijd zit tussen de heen- en terugrit, spreekt hij met de vrijwilliger af wanneer deze weer klaarstaat voor de terugreis. De vergoeding wordt rechtstreeks aan de vrijwilliger betaald. De auto van de vrijwilliger moet APK – gekeurd zijn en minimaal een WA-verzekering met inzittendendekking hebben. Vrijwilligers moeten een Verklaring Omtrent Gedrag kunnen overleggen.








  • Reacties(0)//optimaal.dongenhomespot.nl/#post5099

SWOD- Winteractiviteiten 2019

VRAAG EN AANBODGeplaatst door internetkrant wo, januari 02, 2019 12:36:18

Winteractiviteiten 2019

Ook dit jaar organiseert SWOD na de feestdagen Winteractiviteiten voor senioren in de gemeente Dongen. Samen met u fleuren we de grijze wintermaanden op. Door samen activiteiten te ondernemen vliegt de tijd voorbij. Er zit ongetwijfeld iets bij dat u aanspreekt!


Hierbij treft u een overzicht aan van deze activiteiten.



Van begin januari tot en met begin maart organiseren we samen met diverse lokale organisaties maar liefst 15 activiteiten waar u aan mee kan doen. Bent u graag creatief bezig? Dan kunt u bijvoorbeeld marsepeinen figuren maken, een boodschappennetje haken of een workshop porselein stippen volgen.

Indien u zich liever laat informeren dan kunt wellicht u deelnemen aan een rondleiding bij de Verenigingshal, van den Mosselaar of bij de Zwammenberg. Maar misschien bent u liever sportief bezig en doet u mee met de winterwandeling of volgt u een les country-line dansen. U ziet het; er is voor ieder wat wils! De eindactiviteit bij Maria-oord is helaas al helemaal volgeboekt.

Heeft u behoefte aan meer uitleg en / of wenst u zich aan te melden, kijk dan op de website www.swodongen.nl. Boekjes zijn op te halen bij SWOD, Theek 5, het gemeentehuis, de Cammeleur of de Leest.

Voor verdere informatie kunt u op werkdagen tussen 09.00 uur en 12.00 uur bellen met SWOD op nummer 0162-379596.



  • Reacties(0)//optimaal.dongenhomespot.nl/#post5077

MUSEUM DE LOOIERIJ zoekt enthousiaste rondleiders

VRAAG EN AANBODGeplaatst door internetkrant zo, november 11, 2018 22:07:52

MUSEUM DE LOOIERIJ zoekt enthousiaste rondleiders

foto looierij

MUSEUM DE LOOIERIJ in Dongen is gehuisvest in een authentieke leerlooierij uit 1889. Een gebouw dat “leer ademt”. Hier wordt het verhaal vertelt over het ambacht van het leerlooien; van koe tot leer, de techniek en de sociale omstandigheden. Dongen was het centrum van de leerindustrie in Nederland, met meer dan honderd looierijen en schoenfabrieken.

Taakomschrijving

De rondleiders van het museum zijn het uithangbord van het museum. Zij laten de bezoeker voelen en zien hoe het was om te leven in een dorp dat draaide om de leerindustrie. Jaarlijks verzorgen de rondleiders van het museum zo’n honderd rondleidingen. De rondleidingen worden erg goed gewaardeerd. Deze groepen die het museum ontvangt zijn zeer divers, van ouderen tot leerlingen van de basisschool.

Werkzaamheden

Het verzorgen van rondleidingen voor uiteenlopende groepen bezoekers. Rondleidingen en groepsbezoeken vinden zowel doordeweeks als in het weekend plaats en soms in de avond. Het aantal rondleidingen en de hoeveelheid werk is afhankelijk van het aantal boekingen en de eigen beschikbaarheid. We verwachten daarom flexibiliteit van de rondleiders.

Verwachtingen

- Enkele uren beschikbaarheid per week

- Enthousiasme

- Goede contactuele eigenschappen

- Zelfstandig een groep kunnen rondleiden

- Flexibiliteit en kunnen inspelen op de dynamiek van een groep

- Interesse in het leerlooien en scholing

Opleiding

Tijdens een introductieperiode in het museum draai je een aantal diensten mee als gastheer of gastvrouw. Zo maak je kennis met het museum. We besteden veel aandacht aan de opleiding van de rondleiders. Gedurende een half jaar leer je wat het rondleiden inhoud. Hierbij wordt je individueel begeleid en ga je je verdiepen in alle facetten van het leerlooien. Je neemt ook deel aan de vergaderingen van rondleiders, waarin de rondleidingen geëvalueerd worden. Onder de rondleiders heerst een prettige, gemoedelijke werksfeer. Regelmatig worden er ook excursies en feestelijke vrijwilligersbijeenkomsten door het museum georganiseerd.

Inlichtingen en sollicitatie

Voor inlichten bel of mail je: Rondleiderscoördinator Martijn de Laat 06-11292158, martijndelaat@hotmail.com

Aanmelden kan bij de vrijwilligerscoördinator Liesbeth Martens 0162-220195, fenlmartens@home.nl



  • Reacties(0)//optimaal.dongenhomespot.nl/#post5052